In de podcast Algoritme van de Stad spreken spraakmakende stadmakers over opmerkelijke internationale beleidsregels die zorgen voor een beter stadsleven.
Wenen leent haar parkeerplekken uit aan wijkbewoners die er geen auto, maar gezelligheid parkeren. Geen gek idee, want waarom zijn die paar vierkante meters schaarse ruimte alleen voor auto’s?
Wie is wie?
In deze aflevering onderzoekt Jeroen Beekmans hoe in Wenen parkeerplekken worden uitgeleend aan wijkbewoners die er geen auto, maar gezelligheid parkeren. Dat doet hij met stadmakers Arna Mačkić (architect, Studio L A) en Jesse Jop Jorg (Hoofd Impact bij RAUM).
Arna Mačkić
Arna is architect en is samen met Lorien Beijaert medeoprichter van Studio L A. Studio L A houdt zich bezig met de bijdrage die architectuur kan leveren aan grote maatschappelijke thema’s en richt zich voornamelijk op het ontwerpen van de publieke ruimte. Hun projecten worden gerealiseerd in de vorm van ontmoetingsplekken in de publieke ruimte, herdenkingsplekken, paviljoens, tentoonstellingsarchitectuur en ontwerpend onderzoek.
Jeroen Beekmans
Jeroen is medeoprichter van Pop-Up City, een creatief bureau voor ruimtelijke ontwikkeling, gevestigd in Amsterdam. Pop-Up City werkt aan sociaal en ecologisch duurzame stadswijken, dorpskernen en landschappen. Daarbij gebruikt het een gevarieerde toolkit — van tijdelijke interventies en placemaking tot gebiedsmarketing en apps. Pop-Up City begon als internationale blog over stedelijke vernieuwing en bracht hierover meerdere publicaties uit.
Jesse Jop Jorg
Jesse is programmamaker bij RAUM. “Mijn doel is altijd om de stad te tonen als gedeeld canvas dat we samen kunnen inkleuren.” Met een opgestroopte mouwen mentaliteit en een liefde voor mooie partnerships zette Jesse eerder BankjesCollectief, ROEF, Boiling, H/ART en de Rainbar op. Jesse is ook oprichter van bureau We The City en was vanaf de start betrokken bij projecten als De Ceuvel, Lola Lik en De Buurtcamping. “Ik geloof in initiatieven met ‘ripple effecten’, projecten die langdurige positieve effecten hebben op de stad en haar bewoners.”
Aan deze podcast werken verder mee
Nynke van Spiegel (eindredactie/productie), Ivo Johan Schot (muziek & montage), Job Kuhlkamp/het NUT (dramaturgie), Babette Rijkhoff (regie), Marinka de Jongh (research en interviews), Samira Charroud (artwork).
Algoritme van de stad is een podcast van RAUM die werd gemaakt in samenwerking met verschillende stadmakers, Moon Audio Productions en het Nieuw Utrechts Toneel. De podcast kwam tot stand met steun van Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Berlijnplein Coöperatie.
Shownotes
Wil je meer weten over de economie en het beleid achter parkeren op straat, dan staat dit artikel van Jesse Frederik op De Correspondent boordevol interessante inzichten.
Onder de Boerenwetering bouwde de Gemeente Amsterdam een 600 plaatsen tellende parkeergarage waar bewoners van de omliggende buurten hun auto's kunnen stallen. In ruil daarvoor hief de gemeente bijna 300 straatparkeerplaatsen op in De Pijp. Daar is nu meer ruimte voor groen, speelplekken en fietsparkeren (Street View-beeld).
Het programma CityMaking Wien bestaat niet meer. Dit is vervangen door Grätzel Oase.
De officiële website van Park(ing) Day, het in San Francisco bedachte evenement waarbij stedelingen parkeerplaatsen voor één dag omtoveren in mini-parkjes.
De website van Leefstraten, een initiatief waarbij buurtbewoners hun straat een zomer lang inrichten als verblijfsplek. Het idee ontstond in Gent en waaierde uit naar andere steden, ook in Nederland.
De Brusselse Anspachlaan veranderde van "autoriool naar voetgangersparadijs". Mobiliteitsdeskundige Vincent Wever schreef er een artikel over op LinkedIn.
Het boek Het recht van de snelste van Marco te Brömmelstroet en Thalia Verkade, waar Jesse naar refereerde.
In de lente en zomer van 2020 ontwierpen ArkDes (het Zweedse instituut voor architectuur en design) en LundbergDesign een modulaire oplossing voor de straat. De modules, die werden getest op straten in Stockholm, Göteborg en Helsingborg, bestonden uit een gelamineerde houten basisplaat met aanpasbare componenten die van alles konden bevatten, van parkeerplaatsen voor elektrische scooters tot fitnessapparatuur voor buiten, zitplekken en plantenbakken.
Al zo'n tien jaar experimenteert Rotterdam met het transformeren van parkeerplaatsen naar horecaterrassen, klik hier.
Kunstenaar Michael Rakowitz maakte een tent in de vorm van een auto en "parkeerde" die op straat, bekijk het hier.
Jesse refereert aan de Deense architect Jan Gehl, die het heeft over de "renaissance van de stad".
Tijdens het EcoMobilty Festival werd een wijk in de Koreaanse stad Suwon één maand afgesloten voor auto's, bekijk de website.
De Superblocks in Barcelona.
De Spaanse stad Pontevedra haalde auto's van straat lang voordat andere Europese steden dit overwogen, lees er hier over.
Gepubliceerd op: 05/02/2024
Geschreven door: Aida klein Breteler